Biblioteka | Poczta | Kontakt
Podstawy komunikacji w polskim języku migowym
Lp. | Element opisu kursu | Opis |
1. | Nr kursu |
PKJM/90/12 |
2. | Nazwa kursu | Podstawy komunikacji w polskim języku migowym. |
3. | Prowadzący | mgr Ewa Oleszczak |
4. | Forma zajęć | Kurs z elementami warsztatów |
5. | Liczba godzin | 30 |
6. | Termin |
Kurs może się rozpocząć w czasie wakacji lub po wakacjach |
7. | Cena | 360 zł |
8. | Cel kursu |
Celem szkolenia jest nabycie wiedzy na temat kulturowych i społecznych aspektów komunikacji osób niesłyszących i słabo słyszących, jak również nabycie podstawowej wiedzy lingwistycznej o strukturze PJM i kształtowanie podstaw komunikacji w PJM oraz poznanie zagadnień dotyczących rozwoju kultury niesłyszących, poznanie daktylografii (znaki liter i liczb) oraz podstawowych znaków. |
9. | Warunki wstępne |
Brak warunków wstępnych. |
10. | Treści | Zasadnicza część kursu będzie prowadzona za pomocą wizualnych komponentów komunikacji opartej na polskim języku migowym. W ramach zajęć przewidziane jest przedstawienie zagadnień związanych z kulturą niesłyszących i polskim językiem migowym oraz różnych form systemu migowego (system językowo-migowy, pidgin migowy, kontakt migowy, itp.). Jak również rozwijanie umiejętności użycia regulatorów niezbędnych do komunikacji wizualnej (np. nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktu wzrokowego, zwracanie na siebie uwagi); uwrażliwianie percepcji wzrokowej (wykształcenie sprawności w przestawieniu się z percepcji słuchowej na wzrokową). W ramch kursu mieści się także przedstawienie zasad prowadzenia dialogu(np. zadawanie pytań, udzielanie odpowiedzi, potwierdzenie/zaprzeczenie informacji itp.); prowadzenie prostych dialogów w PJM; objaśnianie reguł użycia ekspresji twarzy na poziomie prozodyczno-gramatycznym; tworzenie różnego rodzaju zdań w PJM twierdzącyh,pytających, przeczących, rozkazujących, złożonych. Rozszerzanie słownictwa np. liczby, kolory, rzeczy, czynności; rozróżnienie przestrzeni językowej i topograficznej; tworzenie wypowiedzi z użyciem znaków migowych o charakterze fleksyjno-przestrzennym; objaśnienie reguł obligatoryjnego gestów wargowych i oralnych przy wykonywaniu znaków migowych; wprowadzenie znaków niemanualnych pełniących rolę regulatorów. Rozwijanie umiejętności tworzenia prostych narracji. Projekcja filmu "Dzieci mniejszego Boga". |
11. | Oczekiwane efekty kształcenia |
Po zakończeniu zajęć słuchacz: -rozpoznaje róznice między systemem językowo-migowym (SJM) a polskim językiem migowym (PJM) -wie, że głuchota jest nie tylko zjawiskiem medycznym, ale także czynnikiem integracji kulturowej -używa odpowiednich regulatorów podczas konwersacji migowej -posługuje się alfabetem palcowym (daktylografią) -wyraża proste zdania twierdzące i przeczące, pytania z użyciem odpowiedniej ekspresji twarzy. |
12. | Zasady zaliczenia |
Kolokwium zalliczające. |