Podstawy komunikacji w polskim języku migowym

Lp. Element opisu kursu Opis
1. Nr kursu
PKJM/90/12
2. Nazwa kursu Podstawy komunikacji w polskim języku migowym.
3. Prowadzący mgr Ewa Oleszczak
4. Forma zajęć Kurs z elementami warsztatów
5. Liczba godzin 30
6. Termin

Kurs może się rozpocząć w czasie wakacji lub po wakacjach

7. Cena  360 zł
8. Cel kursu

Celem szkolenia jest nabycie wiedzy na temat kulturowych i społecznych aspektów komunikacji osób niesłyszących i słabo słyszących, jak również nabycie podstawowej wiedzy lingwistycznej o strukturze PJM i kształtowanie podstaw komunikacji w PJM oraz poznanie zagadnień dotyczących rozwoju kultury niesłyszących, poznanie daktylografii (znaki liter i liczb) oraz podstawowych znaków.

9. Warunki wstępne

Brak warunków wstępnych.

10. Treści Zasadnicza część kursu będzie prowadzona za pomocą wizualnych komponentów komunikacji opartej na polskim języku migowym.
W ramach zajęć przewidziane jest przedstawienie zagadnień związanych z kulturą niesłyszących i polskim językiem migowym oraz różnych form systemu migowego (system językowo-migowy, pidgin migowy, kontakt migowy, itp.). Jak również rozwijanie umiejętności użycia regulatorów niezbędnych do komunikacji wizualnej (np. nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktu wzrokowego, zwracanie na siebie uwagi); uwrażliwianie percepcji wzrokowej (wykształcenie sprawności w przestawieniu się z percepcji słuchowej na wzrokową). W ramch kursu mieści się także przedstawienie zasad prowadzenia dialogu(np. zadawanie pytań, udzielanie odpowiedzi, potwierdzenie/zaprzeczenie informacji itp.); prowadzenie prostych dialogów w PJM; objaśnianie reguł użycia ekspresji twarzy na poziomie prozodyczno-gramatycznym; tworzenie różnego rodzaju zdań w PJM twierdzącyh,pytających, przeczących, rozkazujących, złożonych. Rozszerzanie słownictwa np. liczby, kolory, rzeczy, czynności; rozróżnienie przestrzeni językowej i topograficznej; tworzenie wypowiedzi z użyciem znaków migowych o charakterze fleksyjno-przestrzennym; objaśnienie reguł obligatoryjnego gestów wargowych i oralnych przy wykonywaniu znaków migowych; wprowadzenie znaków niemanualnych pełniących rolę regulatorów. Rozwijanie umiejętności tworzenia prostych narracji. Projekcja filmu "Dzieci mniejszego Boga".

 
11. Oczekiwane efekty kształcenia

Po zakończeniu zajęć słuchacz:

-rozpoznaje róznice między systemem językowo-migowym (SJM) a polskim językiem migowym (PJM)

-wie, że głuchota jest nie tylko zjawiskiem medycznym, ale także czynnikiem integracji kulturowej

-używa odpowiednich regulatorów podczas konwersacji migowej -posługuje się alfabetem palcowym (daktylografią)

-wyraża proste zdania twierdzące i przeczące, pytania z użyciem odpowiedniej ekspresji twarzy.

12. Zasady zaliczenia

Kolokwium zalliczające.

Copyright © 2024 UKSW Wszelkie prawa zastrzezone
Informacja o ciasteczkach