Biblioteka | Poczta | Kontakt
Świat pod naszymi stopami
Lp. | Element opisu kursu | Opis |
1. | Numer kursu |
SPNS/120/12 |
2. | Nazwa kursu | Świat pod naszymi stopami |
3. | Prowadzący |
dr K. Ilieva-Makulec dr A. Augustyniuk-Kram dr E. Popowska-Nowak mgr. K. Karaban prof. UKSW dr hab. G. Makulec |
4. | Forma zajęć | Kurs |
5. | Liczba godzin | 30 |
6. | Termin |
Dzień – sobota, czas trwania jednego spotkania – 4-5 godz. |
7. | Cena | 360 zł |
8. | Cel kursu |
Słuchacz pozna bogactwo życia gleby – liczebność i różnorodność organizmów glebowych. W trakcie zajęć omówiona zostanie rola organizmów glebowych w przebiegu procesów glebotwórczych, w utrzymaniu żyzności gleby, w zachowaniu równowagi ekologicznej w glebie. Omówione będą także przyczyny i formy degradacji środowiska glebowego oraz sposoby ochrony i bioremediacji gleby. |
9. | Warunki wstępne |
podstawowa wiedza z biologii |
10. | Treści |
1. Powstanie i budowa gleby - rodzaje gleb i ich właściwości 2. Główne grupy organizmów glebowych – morfologia, biologia i ekologia 3. Przystosowania do życia w glebie 4. Rola organizmów glebowych w funkcjonowaniu gleby 5. Udział organizmów glebowych w zwalczaniu szkodników i chorób roślin 6. Dżdżownice – gatunki inżynierskie w glebie 7. Współzależności między organizmami glebowymi 8. Metody pobierania próbek glebowych i pozyskiwania różnych grup organizmów z gleby 9. Podstawowe analizy fizykochemiczne gleby 10. Metody izolowania i identyfikacji bakterii i grzybów z gleby 11. Identyfikacja podstawowych grup zwierząt glebowych na podstawie klucza 12. Degradacja gleb, wpływ chemizacji i intensyfikacji rolnictwa na środowisko glebowe 13. Biologiczne metody remediacji gleb 14. Wykorzystanie zwierząt glebowych jako indykatorów stanu środowiska glebowego 15. Zaliczenie warsztatów |
11. | Oczekiwane efekty kształcenia |
Efekty wiedzy: - znajomość: słuchacz potrafi zdefiniowaćczym jest gleba, wymienia główne grupy organizmów glebowych i ich podstawowe funkcje, zna główne źródła zagrożeń dla równowagi w glebie. - rozumienie: słuchacz rozumie złożoność systemu glebowego, potrafi wyjaśnić zależności pomiędzy organizmami glebowymi, rozumie potrzebę ochrony bioróznodności gleby - zastosowanie: słuchacz będzie stosować poznane metody pracy terenowej (obserwacja przyrody, zbieranie próbek, dokumentacja fotograficzna) i laboratoryjnej (metody pozyskiwania z gleby organizmów glebowych) oraz techniki mikroskopowe w badaniach środowiskowych
- analiza: słuchacz analizuje wpływ różnych czynników w tym antropopresji na bioróżnorodność i funkcjonowanie gleby
- synteza: słuchacz potrafi podsumować skutki działania człowieka na bioróżnorodność i funkcjonowanie gleby
- ewaluacja (ocena): potrafi przewidzieć skutki zmian zachodzących w glebie na otaczające środowisko |
12. | Zasady zaliczenia |
Test końcowy |