Świat pod naszymi stopami

Lp. Element opisu kursu Opis
1. Numer kursu
SPNS/120/12
2. Nazwa kursu Świat pod naszymi stopami
3. Prowadzący

dr K. Ilieva-Makulec

dr A. Augustyniuk-Kram

dr E. Popowska-Nowak

mgr. K. Karaban

prof. UKSW dr hab. G. Makulec

4. Forma zajęć Kurs
5. Liczba godzin 30
6. Termin

Dzień – sobota, czas trwania jednego spotkania – 4-5 godz.

7. Cena  360 zł
8. Cel kursu

Słuchacz pozna  bogactwo życia gleby – liczebność i różnorodność organizmów glebowych. W trakcie zajęć omówiona zostanie rola organizmów glebowych w  przebiegu procesów glebotwórczych, w utrzymaniu żyzności gleby, w  zachowaniu równowagi ekologicznej w glebie. Omówione będą także przyczyny i formy degradacji środowiska glebowego oraz sposoby ochrony i bioremediacji  gleby.

9. Warunki wstępne

podstawowa wiedza z biologii

10. Treści

1. Powstanie i budowa gleby - rodzaje gleb i ich właściwości

2. Główne grupy organizmów glebowych – morfologia, biologia i ekologia

3. Przystosowania do życia w glebie

4. Rola organizmów glebowych w funkcjonowaniu gleby 

5. Udział organizmów glebowych w zwalczaniu szkodników i chorób  roślin

6. Dżdżownice – gatunki inżynierskie w glebie

7. Współzależności między organizmami glebowymi

8. Metody pobierania próbek glebowych i pozyskiwania  różnych grup organizmów z gleby.

9. Podstawowe analizy fizykochemiczne gleby

10. Metody izolowania i identyfikacji bakterii i grzybów z gleby

11. Identyfikacja podstawowych grup zwierząt glebowych na podstawie klucza

12. Degradacja gleb, wpływ chemizacji i intensyfikacji rolnictwa na środowisko glebowe

13. Biologiczne metody remediacji gleb

14. Wykorzystanie zwierząt glebowych jako indykatorów stanu środowiska glebowego

15. Zaliczenie warsztatów

11. Oczekiwane efekty kształcenia

Efekty wiedzy: 

- znajomość: słuchacz potrafi zdefiniowaćczym jest gleba, wymienia główne grupy organizmów glebowych i ich podstawowe funkcje, zna główne źródła zagrożeń dla równowagi w glebie.

- rozumienie: słuchacz rozumie złożoność systemu glebowego, potrafi wyjaśnić zależności pomiędzy organizmami glebowymi, rozumie potrzebę ochrony  bioróznodności gleby 

- zastosowanie: słuchacz będzie stosować poznane metody pracy terenowej (obserwacja przyrody, zbieranie próbek, dokumentacja fotograficzna) i laboratoryjnej (metody pozyskiwania z gleby organizmów glebowych) oraz techniki mikroskopowe  w badaniach środowiskowych

 

- analiza: słuchacz analizuje wpływ różnych czynników w tym antropopresji na bioróżnorodność i funkcjonowanie gleby

 

- synteza: słuchacz potrafi podsumować skutki działania człowieka na bioróżnorodność i funkcjonowanie gleby

 

- ewaluacja (ocena): potrafi przewidzieć  skutki zmian zachodzących w glebie na otaczające środowisko

12. Zasady zaliczenia

Test końcowy

Copyright © 2024 UKSW Wszelkie prawa zastrzezone
Informacja o ciasteczkach